Держава on-line: які електронні сервіси з'являться в Україні до кінця року

12
09.17

Український уряд тільки до кінця року має намір ввести ряд онлайн-сервісів. Всього ж планується впровадити близько сотні адміністративних послуг за 20 напрямками. Це перш за все земельна сфера, будівництво і соціальні виплати. Про це повідомив заступник голови Державного агентства з питань електронного урядування України Олексій Вискуб.
За його словами, нині добре працюють в електронному вигляді держпослуг не більше трьох десятків. Наприклад, 80% будівництва в Україні можна починати шляхом онлайн оформлення всіх документів уже зараз (від початку будівництва до введення в експлуатацію). Уже 2,7 тис. Об'єктів почали споруджувати шляхом оформлення електронних документів.
«Ми розуміємо, що наші чиновники не хочуть надавати такі послуги онлайн. Тому треба не тільки впроваджувати, а й популяризувати новації », - розповів Олексій Вискуб.
Послуги для громадян

Так, в Україні до кінця року запрацює онлайн-послуга первинної реєстрації автомобіля. За словами чиновників, це входить в плани на найближчі один-два місяці.
Також у вересні буде представлений «кабінет перевізника», в якому буде інформація про ліцензії та інших дозволів для перевізника.
Для громадян також буде впроваджуватися на постійній основі, а не рівні пілотного проекту, видача свідоцтв про народження дитини та реєстрації шлюбу.
Як розповів начальник Головного територіального управління юстиції в м.Києві Станіслав Куценко, вже в 10 столичних пологових будинках можна отримати свідоцтво про народження дитини в електронному вигляді з одночасною видачею паперового документа.
Поки ще є недоробки, пов'язані з тим, що обоє батьків мають бути присутні в момент оформлення, тому що представник Мін'юсту може приїхати тільки в конкретний час, яке не завжди зручно батькам.
«Однак тепер всього за три дні (після того як вибрали ім'я дитині) можна отримати і свідоцтво, і довідку, де зареєстрований дитина. А мама виходить вже з банківською картою, на якій лежить 10 тис. Грн. Поки це працює як пілотний проект, але виглядає дуже перспективно », - розповів Станіслав Куценко.
За словами в.о. директора новоствореного ДП «Будинок юстиції» Олексія Олешко, до кінця жовтня буде реалізована можливість отримання свідоцтва про народження.
«Всі документи можна буде подати онлайн. Це можуть зробити навіть не батьки дитини. Потрібен тільки оригінал довідки з пологового будинку. Її теж будуть оформляти в електронному вигляді », - розповів чиновник.
Представники Мін'юсту кажуть, що працюють над тим, щоб тільки в рамках «Онлайн-будинки юстиції», не кажучи про інші госпорталах, впровадити близько 190 послуг.
За словами Станіслава Куценка, за півтора року впровадження цих сервісів з'ясувалося, що змінювати закони дуже складно. Тому там, де можна, стали змінювати підзаконні акти. Наприклад, впровадили сервіс «шлюб за добу» і видачу свідоцтва про народження шляхом змін наказів Мін'юсту.
ідентифікація клієнтів

Однак при оформленні документів і отриманні інших державних послуг важливо упевнитися, що послугу отримує саме заявник, а не хтось інший від його імені.
Найбільш надійний спосіб - скріплення документа електронним цифровим підписом (ЕЦП). Однак далеко не всі українці знають, що це таке, не кажучи вже про те, щоб її отримати.
Разом з тим, за словами Олексія Олешко, не всі знають, що ЕЦП у них є. Наприклад, у підключених до системи Приват24 клієнтів Приватбанку вона є.
«Їм потрібно тільки завантажити її на якийсь носій і придумати свій пароль. Тому аудиторія тих, хто може користуватися всіма електронними сервісами, досить велика.
Плюс багато чиновників мають свої ЕЦП », - розповів Олексій Олешко.
За даними Олексія Вискуба, зараз на руках у громадян знаходиться приблизно 4 млн електронних цифрових підписів (ЕЦП), записаних на флешки. Їх можна вважати умовно надійними, так як ці дані можуть бути скопійовані і використані.
«Тому в розвинених країнах ЕЦП записують відразу в ID-паспорт громадянина або на сім-карту через Mobile-ID. Реалізація таких проектів - наш пріоритет в 2017 році. В Україні вже видано більше 500 тис. Внутрішніх паспортів у вигляді ID-карти, де поки немає ЕЦП. Але вже з жовтня ми почнемо видавати такі картки ідентифікації особистості з можливістю використання ЕЦП. А до кінця року два основних мобільних оператора реалізують Mobile-ID з можливістю запису цифрового підпису. В обох випадках електронний цифровий підпис буде надійно захищена », - розповів Олексій Вискуб.
Крім того, для запобігання рейдерству та інших маніпуляцій з держреєстру, за словами Олексія Олешко, будуть застосовуватися технології блокчейн, які позбавлять сенсу подібні спроби.
«Ми зараз аналізуємо, тестуємо і будемо впроваджувати технології, які на інфраструктурному рівні унеможливлять рейдерство. Йдеться про технології блокчейн. Ця технологія так побудована, що не дозволяє фізично замінити дані заднім числом », - говорить глава Будинку юстиції.
Для більш простих операцій, не пов'язаних зі зміною статусу громадянина або майна, можна застосуютьь систему BankID - розроблену Нацбанком єдину національну систему електронної дистанційній ідентифікації фізичних і юридичних лиц.П словами начальника управління реформування фінансового сектора НБУ Євгена Степанюка, кількість порталів з надання адміністративних послуг, підключених до BankID, може подвоїтися. «До системи BankID вже підключилися дев'ять порталів з надання адмінпослуг, ще дев'ять перебувають у процесі підключення », - розповів Степанюк.По його словами, в цьому році кількість запитів фізосіб на получени е адміністративних послуг через такі портали зросла в сім разів в порівнянні з минулим годом.Благодаря системі BankID вже можна зареєструватися як фізособа-підприємець, можна записатися на отримання біометричного паспорта, отримати виписки з реєстрів Мін'юсту. У планах - отримання виписок з земельного кадастру та інших реестров.Но для розширення функціоналу електронних сервісів треба ще вирішити питання специфікації і безопасності.Предполагается, що BankID, спільно з електронним цифровим підписом, може стати одним з інструментів верифікації або крос-ідентифікації одним банком клієнтів іншого банку. За його словами, вже готовий проект відповідних правок в нормативну і законодавчу базу.Налоговие сервіс свою чергу, Мінфін ставить своєю головною метою в цьому році перевести більшість послуг Державної фіскальної служби (УКРІНФОРМ) в онлайн-режим. «Необхідно якнайшвидше зменшити людський фактор , автоматизувати процеси і перейти до моделі роботи, коли більшість послуг платники податків можуть отримати в онлайн-режимі », - заявив нещодавно міністр фінансів Олександр Данілюк.По даними Мінфіну, близько 60% контактів плател ників з ГФС відбувається через центри обслуговування платників (ЦОП). Половина звернень стосується подання податкової звітності та платежів. Однак 35 з 55 адмінпослуг податкового напрямки можуть повністю надаватися онлайн, інші - частічно.Как повідомила директор департаменту обслуговування платників УКРІНФОРМ Наталя Калиниченко, до початку наступного року буде реалізований повноцінний кабінет платника податків. «УКРІНФОРМ щодня заходить до 1,5 млн електронних документів. Ми провели інвентаризацію послуг їх всього 102. Ми визначили, що можна повністю автоматизувати. Наприклад, довідку про доходи фізосіб вже можна оформити протягом доби », - розповіла Наталія Калініченко.Также, за її словами, вже було встановлено програмне забезпечення, яке дозволяє завантажувати електронні декларації, а не набирати їх вручну. До 1 січня 2018 року планується всі форми звітності юросіб впровадити в кабінеті. Для фізосіб, в тому числі підприємців, ці функції вже доступні. «До середини вересня зробимо, щоб платники бачили всі дані по ЄРПН (зупинені податкові накладні та інше). Потім зробимо, щоб можна було завантажувати всі податкові накладні підприємства не окремо, а єдиним масивом з бухгалтерської програми », - кажуть в ГФС.http://protokol.com.ua/ua/gosudarstvo_on_line_kakie_elektronnie_servisi_poyavyatsya_v_ukraine_do_kontsa_goda/